O postavení chemie ve vybraných integrovaných přírodovědných kurikulech v zahraničí jako inspirace pro české nižší sekundární vzdělávání
DOI:
https://doi.org/10.54779/chl20250351Klíčová slova:
integrované přírodovědné vzdělávání, výuka chemie, revize českého národního kurikulaAbstrakt
This study analyzes integrated science curricula in European and international contexts in response to the reform of the lower secondary education curriculum in the Czech Republic at the end of 2024, which introduced the possibility of integrating science subjects into a single educational unit. The study aimed to identify the chemistry topics and expected learning outcomes included in these curricula and to compare them with the revised Czech Framework Education Programme for Basic Education. The analysis revealed that foreign integrated curricula emphasize chemistry topics such as chemical reactions, atomic structure, chemical substances, and mixtures. Most of the chemistry content covered in the analyzed selected European curricula is covered in the Czech chemistry curriculum, too, except for some specific topics (e.g., biotechnology, emissions, or the safe transport of chemicals), which can be addressed within other themes. The findings suggest that the revised Czech chemistry curriculum offers a solid foundation for developing integrated school curricula inspired by international models. This study thus contributes to the ongoing discussion on the possibilities and limitations of integrating science education in the Czech context.
V reakci na reformu kurikula nižšího sekundárního vzdělávání v České republice na konci roku 2024, která otevřela možnost integrace přírodovědných předmětů do jednoho vzdělávacího celku, se tato studie zaměřuje na analýzu integrovaných přírodovědných kurikul v evropském a mezinárodním kontextu. Cílem studie bylo zjistit, jaká chemická témata a očekávané výsledky učení jsou v těchto kurikulech obsažena, a porovnat je s revidovaným českým Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání. Analýza ukázala, že z hlediska chemie je největší důraz v zahraničních integrovaných kurikulech kladen na témata jako chemické reakce, stavba atomu, chemické látky a směsi. Většina vzdělávacího obsahu zahraničních kurikul je pokryta i v českém chemickém kurikulu, s výjimkou některých specifických témat (např. biotechnologie, emise či bezpečnost přepravy chemikálií), která však mohou být začleněna v kontextu jiných témat. Výsledky naznačují, že revidované české kurikulum chemie poskytuje dostatečný základ pro tvorbu integrovaných školních kurikul v duchu zahraničních modelů. Studie tak přispívá k diskusi o možnostech a limitech integrace přírodovědného vzdělávání v českém prostředí.